Droga Alp

Charakterystyka
Koniec południowo-zachodni Valentia ( Walencja )
Północno-wschodni koniec Segusium ( Susa )
Terytorium skrzyżowane
2 regiony Galia Narbonne i Włochy

Voie des Alpes jest Roman drogowego z Galii łączenia Valentia ( Valence ) do Montgenèvre , przechodząc przez Die , Luc-en-Diois The Col de Cabre , Gap i Briançon .

Szlak Alp

Z Galii do Włoch początek Voie des Alpes znajduje się w Valence na skrzyżowaniu z główną drogą Via Agrippa na Rodan .

Następnie trasa przecina równinę Valence , podąża za zbezczeszczeniem Drôme , między masywem Vercors a południowymi Alpami .

Następnie biegnie dalej u podnóża masywu Dévoluy wzdłuż Petit Buëch. Łączy się z doliną Durance po minięciu południowej granicy masywu Ecrins .

Biegnie wzdłuż tej rzeki do przełęczy Montgenèvre, gdzie przecina Alpy, by dotrzeć do Susy we Włoszech .

O Voie des Alpes świadczą trzy starożytne trasy drogowe:

Etapy Voie des Alpes

„Szczęśliwe rozdzielanie” rzek

Rzymianie wykorzystali tę naturalną drogę przenikania do Galii, jaką był korytarz Rodanu. Ale szczęśliwe rozmieszczenie rzek doliny Rodanu , chwalone przez Strabona w jego Geografii (IV, 1, 2), pozwoliło na utworzenie na lewym brzegu Rodanu licznych odnóg w kierunku dolin:

Ważne węzły drogowe

W ten sposób odgałęzienia te stworzyły ważne skrzyżowania, takie jak Ernaginum (Saint-Gabriel), na terytorium Tricastini , gdzie spotykały się Via Domitia i Alpes Maritimes, czy nawet Vienne , skąd można było udać się do Mont Genèvre, do Petit Saint-Bernard lub Genewa .

Valence było również stosunkowo ważnym skrzyżowaniem dróg: drogą przez Alpy, które opuściły Valentia , można było, idąc doliną Drôme , połączyć się z Gap i Briançon . Co więcej, jest tą drogą, że Juliusz Cezar przybył do Galii -58 i miał być stosowany na koniec III th  wieku i podczas IV XX  wieku.